donderdag 12 juni 2008

En weer een stapje verder


Hallo allemaal,
We zijn inmiddels weer een stapje verder.
Ik (Eddy) heb de vorige keer een hoop Noren aan het werk gezet.
Bij de Politi (politie) is mijn verblijfsvergunning aangevraagd. Die van Willeke en de kids kunnen pas wanneer zij "live" aanwezig zijn aangevraagd worden.
Bij het Likningskantor is de Skattekort aangevraagd, deze heeft de werkgever nodig om het deel belasting te kunnen berekenen. De bank is ook al aan de slag. Een rekeningnummer en D-nummer (tijdelijk sociaalfiscaalnummer) worden aangevraagd. Echter, in Noorwegen nemen deze zaken nogal wat tijd in beslag. De snelheid waarmee wij bepaalde zaken in Nederland regelen is niet te vergelijken met hier in Noorwegen.
Misschien dat een Noor dit wel andersom voelt wanneer die naar Nederland emigreert!
Het huis hier boven is eventueel (gedeeltelijk) te huur. De eigenaar is het busbedrijf waar Eddy gaat werken. Maar op zijn Noors gezegd: Kanskje.....
Vrijdag vertrek ik weer naar Eidsland.

Zondag komt een makelaar bij een huis dat naast de winkel staat. Misschien iets voor ons?

Maandag ga ik dan samen met John, van de winkel, naar Bergen om uniformen te passen, langs de Toll te gaan en een visje kopen op de vismarkt....
We zijn er wat betreft de wagens wel bijna uit.
De Ducato gaat waarschijnlijk mee op Noorse nummerplaten: Invoeren gaat ongeveer 8 tot 10 duizend!!! euri's kosten, maar als we een jonge zware wagen daar kopen redden we het niet met 15.000 euro's. Nu met de Ducato hebben we een goede wagen, 3 jaar oud en weinig op de teller.
De Volvo 850 wordt in NL verkocht. 6.000 euro invoerrechten voor een wagen van 13 jaar/400.000 op de teller is ons wat te gortig!
Maar ik laat mij in Bergen wel uitleggen wat dit allemaal gaat kosten.
Voorlopig eerst maar aan de huizenmarkt gaan werken. De jongens moeten wel na school in een "huis" en niet in een bouwput thuiskomen!
Wordt vervolgt.
Eddy













1 opmerking:

Berry Leclaire zei

Hey Neef,
ik volg je verhaal op de voet.
leuke huisjes hebben ze daar.
ik ben benieuwd naar het vervolg.
ik hoop dat je de blog volhoud.
groeten Berry