zaterdag 3 december 2011

3 december

Afgelopen donderdag, 1 december heeft Lars voor de 2e keer afgereden in de luxe wagen. En...

Geslaagd!!!!
Hoewel zijn "echte" rijbewijs in de maak is, hebben we hier in Noorwegen gewoon een "tijdelijk" rijbewijs. Deze wordt afgegeven indien je bv je kaart kwijt bent, of een wijziging of iets dergelijks. De reden staat dan ook vermeld:
bij Lars staat er dan ook: Nieuw rijbewijs is in productie.....

En ook ik heb er een certifikaat bij:


Hoewel ik deze niet verplicht ben, (geboren voor 1980), wilde ik graag mijn Nederlandse certifikaten omzetten in die van Noorwegen.
Na een strijd van bijna 2 jaar heb ik dan eindelijk erkenning van de Nederlandse papieren gekregen en heb het noorse Båtfører bevis!
Helaas is het noorse bewijs geldig voor boten TOT 15 meter, waar het Nederlandse bewijs VANAF 15 meter verplicht was.
Mijn radio certifikaat wordt hier wel erkend, maar ik kan deze niet 1:1 omruilen. Hier zal ik eind december een examen voor gaan afleggen.

Nu Lars een rijbeijs heeft, komt de Corsa wel mooi van pas. Deze week nog niet want de X-Trail heeft een kapotte dynamo en die staat dus stil.

Hadden we vrijdag een hele witte wereld, vannacht en vandaag overdag is alles weer weg gespoeld. Helaas, de winter zet nog niet door.
1 pluspunt is wel dat, vanwege de vele regen, de stroomprijs keldert. Logisch wanneer je weet dat onze stroom enkel en alleen van waterkrachtcentrale's komt. De reservoirs staat tot op de rand vol, dus voorlopig mooi goedkope "groene" stroom.

Het is tegenwoordig al om 16.00u pikkedonker hier en 's ochtends rond een uur of 9 is het nog schemer, dus de donkere dagen voor kerst zijn er al.

Eind december gaan we met zijn 2'en nog 2 daagjes naar Oslo. Eddy moet een nieuw paspoort hebben in januari en die kunnen we als buitenlandse NL'ers enkel bij de ambassade aanvragen. Waarschijnlijk gaan we op een woensdag met het vliegtuig van Bergen naar Oslo en dan donderdag terug..... Wordt onze 1ste keer in de lucht.

1 opmerking:

gaitb zei

Goed gedaan Lars, crosse met die bak