woensdag 29 juni 2022

Zomer 2022 vooral warm en veel werken

Begin mei was het weer zover. Het is onderhand bij ons standaard geworden dat we begin mei naar Nederland gaan voor familiebezoekjes. Dit jaar zat het wat anders in elkaar. Daar Willeke maar 1 week vrij kon krijgen en ik 2 weken, zijn we seperaat van elkaar naar Nederland gereist.

Zaterdag 30 april was ik met werken klaar rond 18.00u en na omkleden en eten zat ik rond 20.00u samen met mijn krullerig vriendje in de camper. Bedoeling was om in iedergeval Hønefoss voorbij te komen.

Het werd iets verder, Ljunskile, Zweden, heb ik de wagen rond 03.00u stilgezet. Zondag op ons gemakkie zijn we tot aan de nederlandse grens gekomen. Om een uur of 00.30u was het weer slapen....

Maandagmorgen bij de kampeerhal in Roden nog ff wat dingetjes gekocht die a) niet te betalen zijn in Norge of b) in zijn geheel nergens te krijgen zijn....

Maandag middag onze opwachting op de Kleefegge gemaakt, opa en oma en de hertjes weer gezien.

Dinsdag had ik een al heel lang gemaakte afspraak in Overloon.

(een zeer passende tekst voor de ingang)

Het oorlogsmuseum heeft daar een indrukwekkende verzameling voertuigen uit de 2e wereldoorlog en van iets recentere datum staan. Vanwege covid 19 heb ik deze trip al keer op keer moeten uitstellen, sorry Kees, maar dit jaar is het er dan eindelijk van gekomen. Anker mocht ook mee, mits aangelijnd, maar daar hadden we verder weinig problemen mee.

(Een amfibisch voertuig uit de Korea oorlog, let op de grootte van de banden)

Hoezo, alles is bigger in de states?

Donderdag ben ik naar de camping in Norgerberg gegaan en heb daar tot maandagmorgen gestaan. Fred, Sjaak en Gerard en Ina zijn langs geweest voor de gezelligheid en omdat het gewoon weer kon. Door covid 19 zijn er veel te veel "leuke" dingen weggevallen de afgelopen 2 jaar. Onze traditie om met G&I 1 maal per jaar ergens te gaan eten hebben we weer opgepakt, helaas zonder Willeke erbij. Anker bleef bij de buren op de camping, want dat waren Hans en Renske die we ook al een tijdje niet gezien hadden.

(Ikke, Anker en Hans voor de hut op de camping)

Maandag in de loop van de morgen ben ik naar Schphol gereden, alwaar Willeke zou landen. Gelukkig hadden we deze vlucht al lang geleden geboekt EN betaald want de prijs was inmiddels 2-3x zo hoog geworden. Zondag zou ze oorspronkelijk vliegen, maar dat werd al maandag. De koninklijke schrapt gewoon vluchten, zonder opgaaf van redenen.

Maar na een klein uurtje langs de Kaagbaan te hebben gezeten:
(slecht te zien, maar daarachter staat "haar" vlieger)

En na een ruime week zonder het vrouwtje, waren we wel benieuwd hoe Anker zou reageren.
Maar dat viel tegen.....
Willeke is met de shuttle bus naar P3 gereden, want met een camper iemand oppikken was niet zo eenvoudig als het klinkt. De hele zooi is zo gebouwd dat iemand oppikken haast onmogelijk is, zonder gebruik te maken van de betaalde parkeerplaatsen. Waar je dus met een camper ruzie krijgt met de hoogtebegrenzing!
Afijn, Willeke stond klaar bij de bushalte bij P3, langsrijden, deur open, deur dicht en rijden. En Anker? Alsof het heel normaal is dat het vrouwtje na een week in een vreemd land "zomaar binnen komt springen....

(Niet echt onder de indruk....)

Vanwege het tijdspunt, het was rond 17.00u, besloten om op, of in, het brug resaurant te gaan eten. Allemachtig, wat is het druk geworden op de weg. In de bediening liep de man, die ik vroegah, rond 1987 al mijn eten liet brengen, toen in het chauffeurscafe bij de Meern (oude veilig lag er in de buurt). In mijn Jan de Rijk charter jaren zat hij ook al in dit restaurant over de A4. Sommigen mensen blijf je tegenkomen.

Wat later dan gepland, dankzij een file op de A2, aangekomen op de camping in Berg en Terblijt.
Mama Weerts had de koffie al klaar.
Hier zijn we tot woensdag gebleven en daarna richting Zuidwolde gereden. Woensdagavond met de hele kliek op Nijstad gegeten. Voorstelijk eten, zeker een herhaling waard.

(Lekker eten.....)

Vrijdag zijn we weer richting Noorwegen gereden en zaterdag avond waren we rond 22.00u weer thuis.
Ruim 4500km verder op de teller en ruim 700 euro aan diesel.....
De reisjes zullen voorlopig nog wel doorgaan, maar deze rit hebben we ALLE bonnetjes bewaard en thuis gesorteerd. Nu zijn niet "alle boodschappen" relevant voor deze reis, we nemen natuurlijk veel meer lekkernij mee naar huis. Maar toch zijn we geschrokken van de bedragen. Natuurlijk, de enkele reis met de vlieger telt eigenlijk ook niet mee voor een reis, maar het waren toch kosten die gemaakt zijn.
Alles in noorse kronen en de bedragen zijn de totalen van de gehele reis:
Boot Rødbyhavn-Puttgarden vv                    1769,-
totaal tol, incl brug/tunnel S-DK vv                1843,-
Diesel hele trip:                                             7024,-
En dan hebben we de campings, uitjes, eten en drinken voor de reis zelf EN de proviand die we mee naar huis nemen, alsmede andere booschappen van de bouwmarkt en campeerhal die ieder voor zich heeft. Maar alles bij elkaar, de hele trip van 2 weken heeft ons een dikke 30.000,- kronen gekost. En dan rijden we al zuiniger na de tuning van de camper, zoeken we de goedkopere tank adressjes op.... Maar het leven, vooral het leven met een auto, is dankzij die koekwous in het Kremlin, vele % duurder geworden.

Willeke is inmiddels geslaagd voor het theoretische examen van Helsefagarbeider, zoiets als ziekenverzorger in NL. Het heeft haar heel veel stress opgeleverd, zeker die 3 weken tussen het examen en de uitslag.

Ze gaat nu kijken of ze al gekwalificeerd genoeg is (aantal uren gewerkt) om zich op te geven voor de praktijktest. Afwachten maar. Voorlopig is ze hoofd keuken geworden, met de daarbij behorende verantwoording en gaat ze 1 augustus iemand inwerken die de keuken gaan runnen. Zelf werkt ze ook regelmatig op de afdeling en hoopt dit na augustus vaker en meer permanent te kunnen doen.

Ik ben in de tussentijd ook nog naar Florø geweest voor een weekend. Sjaak had net voor de covid ellende een boot gekocht en is die dan nu eindelijk kunnen komen halen. Hij hoopt met een 8 weken op zijn gemak naar Nederland te varen.
(Hier van de winterstalling te water gelaten in Florø)

Ik heb inmiddels mijn ontslag ingedient bij mijn werkgever. De ideën over hoe je een transportbedrijf runt verschillen nogal. Maar door oeverloos te bezuinigen op alles, rijden we momenteel met voertuigen die de APK niet meer doorkomen. Ik heb inmiddels een andere werkgever, maar deze moet nog ff wachten want ivm de zomer vakantie's houdt mijn werkgever mij aan mijn wettelijke opzegtermijn van 3 maanden!

Zo, weer een half jaartje aan elkaar gelult!

Ja, Lars rijdt nog steeds zijn rondjes, soms kriskras door europa, soms weken in Noorwegen zelf.
Olaf en Kanutte zijn onderhand helemaal klaar met hun verhuizing en hebben er maar meteen een huisgenoot bijgenomen:
(Theo is de naam....)
Afgelopen weekend waren ze hier en hebben we kunnen kijken hoe Anker en Theo met elkaar overweg konden. En dat ging goed, ze waren de hele tijd samen aan het stoeien, dus als Olaf en Kanutte op vakantie willen kunnen ze hem wel hier stallen.

Iedereen een goed en gezonde zomer toegewenst van ons hier allemaal!