dinsdag 21 september 2010

Hjemmelaget mat!

Hallo allemaal, daar ben ik weer....
Afgelopen week had ik ingepland als zuurkool week. Toen had ik nog tijd, vanaf afgelopen maandag moet ik weer 2 weken post rijden en daarna aansluitend een volle week in het bejaardenhuis. Daarna ga ik met Olaf een week naar Nederland dus moest die zuurkool in het vat want anders kunnen we pas in december ervan genieten.

(7 witte kolen, 13 kilo)


Nu het alweer kouder wordt beginnen we hier weer zin in stamppotten te krijgen. Afgelopen woensdag hebben we stamppot andijvie gehad, andijvie uit eigen tuin! Dit was een waar genoegen, want andijvie is hier niet te koop.....


(De emmer met versneden witte kool)


De kolen had ik al eerder besteld.
Eerst goed schoonmaken, de emmer waar het in moet extra goed schoon want er mag eigenlijk geen bacterie in zitten. Dus schrobben met soda.
De kolen heel fijn snijden en na iedere halve kool een laag zout erover heen. En steeds goed aandrukken.
Het snijden ging geweldig, had een heel goed keukenmes met mijn verjaardag gekregen. En heb mij daarom ook maar ff flink in mijn pink gesneden... Vraag mij niet hoe en waarom, maar het deed op het moment best wel pijn.
De emmer met kool staat nu koel en donker te rijpen in de vooraad kamer. Over 14 dagen controleren en eventueel het vocht eraf halen. Als het allemaal goed gaat kunnen we over een week of 6 tot 8 zuurkool eten.
Dit is nu de 4e keer dat ik het maak. De 2e keer was echt mislukt, het was gaan schimmelen.


(onze andijvie, de boerenkool en sla willlen niet opkomen)


(de andijvie smaakt goed, al zeg ik het zelf...)

Afgelopen week is de steiger ook weer opgehaald, het huis, in ieder geval het hout, kan er weer een paar jaar tegen. De verf die we hier in Noorwegen gebruiken is geweldig! Ondanks het natte klimaat hier, kunnen we de eerste 10 jaar enkel naar het mooie kijken, hoeft dus niet gauw geverft te worden.

(toch mooi indien geverft)

We gaan ons nog beraden welke kleur het kelder gedeelte zal gaan krijgen.
Groeten aan iedereen,
Willeke

Geen opmerkingen: